قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي

شورای نگهبان متشکل از شش فقیه و شش حقوقدان است که فقهای آن را رهبری منصوب میکند و حقوقدانان آن به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه معرفی و با رأی نمایندگان مجلس برگزیده میشوند. ظرفیت کارشناسی شورای نگهبان و پژوهشکده آن در اختیار این نهادها است. اما از آنجا که در دولت قبلی این موضوع جدی گرفته نمیشد و در مورد آن کمکاری میشد ما مجبور به تبدیل آن به قانون بودیم. شورای نگهبان موظف است صلاحیت همه نامزدهایی که جهت شرکت در هر انتخابات به جز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت کشور ثبتنام میکنند را بررسی نموده و پس از آن اجازه شرکت در انتخابات را به آن کاندیدا بدهد. هدایت و راهبری و پشتیبانی شوراهای اسلامی و نظارت بر فعالیت آنها. این نهادهای خاص عبارتاند از: شوراهای اسلامی، صدا و سیما، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، و مجمع تشخیص مصلحت نظام.

وی با اشاره به مصوبات سابق ستاد ملی کرونا گفت: برخی از این مصوبات به دلیل آنچه زمانشان سپری شده است باید ملغی شوند این موضوع نیز در این جلسه مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین درباره منابع مورد نیاز وزارت بهداشت نیز مباحثی مطرح شد به ویژه درباره منابع مورد نیاز برای بیمارستانها دوستان ما در سازمان تامین اجتماعی و هم دوستان ما در سازمان برنامه و بودجه قرار شد که این موضوع را دنبال کنند و انشاا… تبصره 5 – هر يك از مسؤولين استاني و شهرستاني نظير رئيس ستاد اقامه نماز و رئيس ستاد امر به معروف و نهي از منكر مشمول حكم فوق مي گردند. تبصره 2 مكرر – به منظور تسهيل امر نظارت و حفظ آراء واقعي مردم و جلوگيري از تضييع حقوق داوطلبان نمايندگي ، چنانچه نامزدي در حوزه انتخابيه به تشخيص هيأت اجرائي يا نظارت براي عامه مردم ناشناخته و گمنام باشد ولي نام خانوادگي و يا نام و نام خانوادگي او مشابه نام خانوادگي و يا نام و نام خانوادگي يكي از داوطلبان سرشناس و معروف آن حوزه باشد، بايد مشخصه اي مانند شماره (كد)، شغل، محل سكونت، نام پدر و غيره براي او تعيين و در آگهي انتشار اسامي نامزدهاي انتخاباتي درج گردد.

تبصره 1 – در صورتي كه نام يك داوطلب در برگه رأي مكرر نوشته شده باشد فقط يك رأي براي او محسوب مي شود. ماده 13 – در صورتي كه همزمان با برگزاري انتخابات مجلس، انتخابات ديگري نيز برگزار گردد، به دستور وزارت كشور، يك شعبه ثبت نام و اخذ رأي با اعضاء واحد و با صندوقهاي مجزا براي هر دو انتخابات در نظر گرفته خواهد شد. بله، من با این تفکر سطحی از نظر منافع ملی به کلی مخالف بوده و هستم. امام هم با هوش مندی شیخ محمد یزدی را به جای او به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب کرد تا این تصور درنگیرد که یک مرجع تقلید دیگر با نظام زاویه پیدا کرده یا نقش شورای نگهبان فروکاسته است. فرد مذكور مي تواند در تبليغات انتخاباتي خود مشخصهٔ تعيين شده را قيد نمايد و چنانچه در ايام تبليغات انتخاباتي اعلام انصراف نمايد، داوطلب همنام او مي تواند قبل از روز انتخابات از طريق روزنامه و يا صدور اطلاعيه ادامه داوطلبي خود را براي رفع ابهام اعلام نمايد.

روزنامه کیهان نوشت: تماشای فیلم «لایههای دروغ»، رامین سهراب کارگردان و بازیگر اصلی این فیلم چند سؤال اساسی را در مقابل تماشاگرش قرار میدهد: اول اینکه چگونه چنین فیلمی به بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده؟

ماده۴۰. اعضاء شورا میتوانند از یک ماه مرخصی استحقاقی در سال استفاده نمایند و با اجازه دبیر استفاده از این مرخصی بصورت متوالی و با فاصله بلامانع است ولی بدون تصویب شورا نباید به بیش از دو نفر همزمان مرخصی داد. تاریخ به گواه آمارها می گوید در این فرصت بیش از 5 دهه حکومت داری، 65 درصد بانوان ایرانی یعنی بیش از دو سوم بیسواد بودند، حتی نمی توانستند نام خودشان را بنویسند و بخوانند. جوانهای عزیز ما به این درست توجّه کنند؛ وقتی تصمیمهای شورای نگهبان زیر سؤال رفت و ادّعا شد که اینها غیر قانونی است، معنایش چیست؟ از گزاره های عجیب روزگار ما همین ادعا است.

باید یادآوری کرد نکاتی که پیشتر درباره برخی دستگاه های امنیتی گفته و نقادی شد، به عده قلیلی مربوط می شود که با عملکرد سوء خود به وجهه قاطبه کارکنان زحمت کش و فداکار این دستگاهها لطمه وارد می کنند و مراد ما صرفا آن عده قلیل اما پر نفوذ است. آیا این می شود سفر مکرر اعضای خانواده به آمریکا؟

5 – رؤسا و سرپرستان ادارات و سازمانهاي دولتي و وابسته به دولت و معاونين آنان در استان و شهرستان. 25 – اعضاي هيأت مديره و مديران عامل شركتهاي دولتي و وابسته به دولت كه حيطه وظايف و اختيارات آنها به كل كشور تسري دارد.

تبصره 1 – در صورت عدم شركت ، يا دادستان و يا رئيس ثبت احوال در جلسات، هيأت اجرائي موظف است مراتب را طي صورتجلسه اي به مقامات اجرائي مافوق آنها اعلام داشته كسب تكليف نمايد. تبصره 2 – هيچ يك از داوطلبان نمايندگي نمي توانند در بيش از يك حوزه انتخابيه خود را نامزد كنند، در غير اين صورت نامزدي آنها كلاً باطل و از شركت در انتخابات آن دوره مجلس محروم مي شوند. دکتر رئیسی افزود: متاسفانه در ماههای پایانی دولت قبل لوایحی در زمینه حقوق و مزایای برخی بخشها به مجلس ارائه شد که کارِ کارشناسی کافی روی آنها انجام نشده بود. به گزارش رسانهها، طراحان اصلاح قانون انتخابات در مجلس یازدهم، لایحه جامع انتخابات دولت روحانی را فاقد مؤلفههای لازم اصلاحی میدانستند و خواستار بازگشت آن به دولت شدند اما، سخنگوی دولت دوازدهم شهریور ۹۹ این پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس را رد کرد.

  • برادر سرمربی در اختیار کمیته انضباطی استقلال
  • فرمانده سپاه قدس
  • طلا و سکه / سکه 12 میلیون و40 هزار تومان شد
  • مجیدی پشت در رختکن حبس شد
  • مستند «برای پرچم» – افتخارات وزنه برداری ایران
  • پیش بینی بورس در هفته سوم بهمن ۱۴۰۰

روز شنبه هادی طحاننظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود از بررسی این لایحه خبر داده بود و گفته بود این شورا در مورد بخشی از لایحه که مجلس آن را مورد اصلاح قرار داده و به آن اضافه کرده، سوالات و ابهامهایی دارد. تبصره 1 – كل آراء مندرج در صورتجلسه اي كه صندوق أخذ رأي آن فاقد اوراق رأي يا برگه هاي تعرفه باشد، باطل و جزء آراء مأخوذه محسوب نخواهد شد. تبصره 2 – آراء زائد مذكور در جزء (2) بند «ب» به قيد قرعه از كل برگه هاي رأي كسر مي شود.

11 – آرائي كه روي ورقه اي غير از برگه رأي نوشته شده باشد. تبصره 1 – اخذ رأي در زندانها و پادگانها و بيمارستانها نيز فقط با ارائه شناسنامه و شماره ملي يا كارت ملي مي باشد. تبصره 2 – شناسنامه رأي دهنده ممهور مي گردد. تبصره 4 – كليه رأي دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابيه اي كه در مرحله اول انتخابات رأي داده اند شركت خواهند نمود و كساني كه در مرحله اول در هيچ يك از حوزه هاي انتخابيه رأي نداده باشند در مرحله دوم انتخابات مي توانند شركت كنند. ماده 34 – اعضاي هيأت اجرائي پس از پذيرفتن عضويت، ملزم به شركت در جلسات و امضاي صورتجلسات و اعتبارنامه منتخبين و انجام ساير وظايف قانوني مي باشند. تبصره 5 – در انتخابات ميان دوره اي حوزه هاي انتخابيه هر دوره مجلس، كساني حق رأي دارند كه در انتخابات قبلي آن دوره در همان حوزه رأي داده باشند و يا در هيچ يك از حوزه هاي انتخابيه شركت نكرده و رأي نداده باشند.

4 – كساني كه به جرم اقدام عليه جمهوري اسلامي ايران محكوم شده اند. تبصره 3- هيأت اجرائي موظف است در صورت جلسات و گزارش كار خود موارد غيبت اعضا را با ذكر علت غيبت به وزارت كشور اعلام دارد. تبصره 1 – چنانچه هيأت نظارت، معتمدين پيشنهادي فرماندار يا بخشدار مركز حوزه انتخابيه را تأييد ننمود، فرماندار يا بخشدار مربوطه موظف است به تعداد دو برابر، افراد واجد شرايط ديگري را به هيأت نظارت پيشنهاد نمايد. فرماندار يا بخشدار مركز حوزة انتخابيه بلافاصله از سي نفر معتمدين محلي تأييد شده از سوي هيأت نظارت، كتباً دعوت به عمل آورده و مدعوين حداكثر ظرف دو روز از تاريخ دعوت تشكيل جلسه مي دهند و پس از حضور حداقل دو سوم مدعوين (بيست نفر) در حضور هيأت نظارت از بين خود هشت نفر را به عنوان معتمدين اصلي و پنج نفر را به عنوان معتمدين علي البدل هيأت اجرايي با رأي مخفي و اكثريت نسبي آراء انتخاب مي نمايند. ماده 14 – سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مكلف است علاوه بر تبيين جايگاه مجلس و وظايف نمايندگان برنامه هاي آموزش انتخاباتي را كه وزارت كشور يا هيأت مركزي نظارت منتخب شوراي نگهبان ضروري تشخيص مي دهند و همچنين كليه اعلاميه ها و اطلاعيه هاي مربوط به انتخابات را از شبكه سراسري يا محلي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش نمايد.