روسیه: حضور نظامیان آمریکایی در لهستان میتواند تنشها را افزایش دهد

رسانهای صهیونیستی از افزاش موارد تیراندازی به نظامیان رژیم اسرائیل و مباهات فلسطینیان به این کار در ملأ عام ابراز نگرانی کرد و هشدار داد. در اینجا به جمله کوتاهی از او اشاره میشود که تلاش کرده تصویر جامعی از گفتمان اعتدال ارائه کند: «اعتدال به معنی ایجاد توازن بین آرمان و واقعیت در مسیر جهت دادن واقعیات به سمت آرمانهاست.» (متن کامل سخنرانی در مراسم معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲) معنای سیاسی این گفتمان در ایران کنونی این است که گفتمانهای سیاسی دیگر در دام افراط و تفریط -و خصوصاً افراطگرایی- افتادهاند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از افزایش حضور نظامی آمریکا در لهستان انتقاد کرد. مهمترین برنامه دولت در حوزه سیاست خارجی «مذاکره» با آمریکا بود تا هم تحریمها لغو شود و هم اصطلاحاً چرخ سانتریفیوژها بچرخد.

انقلابیگری از مهمترین کلیدواژه های راهبردی رهبر انقلاب در همه عرصه های مرتبط با حکومت داری و نظام سازی در جمهوری اسلامی است. به این دلیل در کارهای علمی مهمترین کار تبیین شرایط موجود است یعنی اگر شما صورت مسئله را خوب تبیین نکنید در حل مسئله دچار اشتباه میشوید.» (مصاحبه روزنامه ایران با دکتر جهانگیری در ویژهنامه صدمین روز دولت یازدهم؛ معاون اول رئیسجمهور: اعتدالگرایان به اختلافها و نگرانیها پایان دادند.

«جرارد آرود»، سفیر اسبق فرانسه در آمریکا چندی پیش درباره اینکه خروج از برجام چه نقشی در ذهنیت شرکتهای غربی دارد توییتی منتشر کرده و نوشته بود: ««حتی اگر برجام احیا شود هیچ شرکت غربی جرأت سرمایهگذاری بهاندازه یک سنت در ایران نخواهد داشت و هیچ بانک غربی هم بهدلیل تهدید بازگشت تحریمها در سال ۲۰۲۵ مبادلات مربوط به ایران را تسهیل نخواهد کرد.

مردم خودرا شرکت کنندگان فعال نمی داند. عدم تعهد نوعی از سمت گیری خارجی است که بر اساس آن یک حکومت توانایی نظامی و فرهنگی و سیاسی خود را در جهت منافع و مقاصد حکومت های دیگر بکار نمی گیرد.در واقع شکل متداول عدم تعهد در میان حکومت هایی مشاهده می شود که به ابتکار خود و بدون بر خورداری از حمایت دیگران از قبول تعهدات نظامی و تامین مقاصد و خواسته های قدرت های دیگر امتناع می ورزند .

به عبارت دیگر در این مقطع سیاست خارجی به پیشران توسعه اقتصادی در کشور تبدیل میشود. اولا فشار نیاوردیم و این قانون قبل از من بود و در سال ۹۴ تصویب شد. با توجه به این که اقتصاد ایران زیر شدیدترین تحریمها -به تعبیر رئیس دولت در وضعیت «اشغال» – قرار دارد، نقش سیاست خارجی در این میان برجسته میشود.

این مسئله تا آنجا پیش رفت که آقای روحانی در خردادماه ۱۳۹۴ حتی «آب خوردن» ایرانیها را هم به نتیجه مذاکرات پیوند زد. انحراف از آنجا آغاز شد که مذاکره برای لغو تحریمها (و به تبع آن مذاکره برای فراهم کردن بستر توسعه اقتصادی) به ایده «مذاکره برای مذاکره» تبدیل شد؛ بنابراین آقای روحانی تمام وقت خود را برای برداشتن «گام نخست» به هدر داد و طبیعی بود که فرصتی برای برداشتن گامهای بعدی وجود نداشت.

اصلاحطلبها تقدم توسعه سیاسی را از دستور کار خارج کردند و با تمام توان برای مذاکره با آمریکا کنار دولت قرار گرفتند. مسعود نیلی مشاور اقتصادی دولت روحانی در سال ۱۳۹۵ در مصاحبه با ماهنامه صنعت و معدن این بحث را مطرح میکند که تاکنون رشد اقتصادی ما بر پایه فروش نفت خام قرار داشته و با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و نوسانات قیمتی آن دیگر نفت نمیتواند نقش مؤثری در رشد اقتصادی ایران داشته باشد.

شنیده شد که تكذيب جابهجايي نعمتزاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت تكذيب شد. بنابر دلایل متعددی دولت تدبیر و امید تا پایان مدت قانونی تداوم پیدا کرد، اما ایدههایی که این دولت مدعی آنها بود خیلی زودتر از پایان کار دولت متوقف شد. همچنین در شبکههای مجازی دیدم که آقای سلیمینمین صحبتهایی درباره این دیدار مطرح کرده بودند که خیلی خندهدار بود.

دیپلماسی ایرانی: همچون دیگر موارد سیاست خارجی، رویکرد دولت ترامپ در خصوص ایران پر از پیام های ضد و نقیض بوده است. نکته دیگر استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری تاثیرگذار در کشورهایی است که از نظر ساختار سیاسی همسو بامنافع غرب نیستند. در قانون اساسي، نظام اقتصادي افغانستان، نظام بازار آزاد در نظر گرفته شده و دولت مكلف است زمينه فعاليت بخش خصوصي را که عمده ترين ركن نظام بازار آزاد است، بيش از پيش مهيا نمايد.

به نظر میرسد منظور ایشان از «گذشته» دوران هشت ساله آقای احمدینژاد است. وقتی آقای روحانی اعلام میکند «سیاست خارجی عرصه جاروجنجالهای سیاسی، رسانهای، حزبی و جناحی نیست.» احتمالاً منظورش عملکرد سیاست خارجی در دوران آقای احمدینژاد است.

در حالی که رویدادهای خونین هشتم تا دوازدهم اوت 2008 دو کشور فدراسیون روسیه و جمهوری گرجستان برسر مناطق جدایی­طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا، در سطح بین­المللی موجب تقابل آشکار روسیه و ایالات متحده گردید و حتی بسیاری از صاحب نظران سخن از آغاز جنگ سرد جدید میان دو طرف به میان آوردند، رویکرد کنونی ایالات متحده در قبال این بحران، از تفاوت های محسوسی با دوران بوش برخوردار است.

کمیسیون، موضوع حضورزنان در شورای دادگاه عالی را به شورای علما رجعت داده ، طرح پلان استراتیژیک پارلمان و پروتوکول تفاهم میان افغانستان وتاجکستان را مورد تأیید قرارداد. راهحل جنگ داخلی سوریه نیز به نفوذ یا دخالت آمریکا بستگی ندارد. به نقل از یکی از مذاکره کنندگان طالبان، پیام این گروه به مردم محلی این بود: «شما پیام رئیس جمهوری آمریکا را شنیدید.

به گزارش رویترز، خبرگزاری روسی «ریا» به نقل از یک مقام آگاه در اداره اورژانس مسکو با اعلام این خبر افزود که حدود یک هزار مسافر از دو ایستگاه «پاویلتسکی» و «کورسکی» تخلیه شده اند. دولت آقای روحانی مدعی بود برای نجات کشور برنامههای مختلفی دارد که به صورت نمادین در شعار «هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد» تبلور یافته بود.

کشورهای آستانه هستهای دارای برنامههای هستهای با اهداف غیرنظامی هستند که در تئوری، میتوانند به سمت توسعه سلاح پیش بروند. اگرچه آقای روحانی حتی در روز پایانی دولت همچنان سیاست خارجی و مذاکره با آمریکا را راهگشای مشکلات کشور میدانست، اما هشت سال مذاکره دستاوردهای ملموسی به بار نیاورد.

بنابراین میتوان گفت هدف دولت از توافق هستهای تنها این نبود که مشکل هستهای را حل کند بلکه مدعی ایجاد فضایی جدید در داخل کشور و فضای بینالمللی بود. این مسئله در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است.