دوره دیجیتال مارکتینگ؛ ۲۲ ساعت آموزش ویدیویی و پروژهمحور ⋆ دیجیتالینگ

مثلا آگهی در روزنامه، پخش تراکتها در خیابان، اماکن شلوغ و پر رفت و آمد، بنرهای خیابانی، بازاریابی تلفنی و تبلیغ در رادیو و تلویزیون، همه روشهایی بود که به ذهن مدیران و مشاوران آنها میرسید. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، در سالهای نه چندان دور کسب و کارها برای تبلیغات از پخش تراکتها، بنرهای خیابانی، وسایل نقلیه عمومی، بازاریابی تلفنی و … دیگر تبلیغ در روزنامه، بازاریابی تلفنی و رفتن به درب خانهها برای بازاریابی محصول جذابیتی نداشت و در عوض بهینهسازی موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی، بنرهای نمایشی و تبلیغات گوگل جای روشهای آفلاین را گرفتند. شنیدن صدای مشتری و دریافت انتقادات، پیشنهادات و نظرات وی از مهمترین کارکردهای بازاریابی رسانههای اجتماعی است که از این طریق میتواند به اصلاح، بهبود، تولید و ارتقای محصول کمک کند.

پس از چند روز کالای سفارشی به دستمان میرسد و در صورت رضایتمندی، حتما آدرس فروشگاه را در اختیار سایرین قرار میدهیم. ابزارها و شاخصهای تحلیلی به کسبوکارها کمک میکنند همه اتفاقات، اعم از میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، مرجع آشنایی هر مشتری با کسبوکار، میزان درگیری او با محصولات، تاثیر تخفیفها بر افزایش فروش، علت عدم خرید کاربران از یک فروشگاه اینترنتی و … توضیحات: ارزیابی, کلید موفقیت محتوای بازاریابی شما می باشد. به هر حال تجزیه و تحلیل اتفاقات در دنیای کسب و کارهای دیجیتال خیلی راحتتر از دنیای آفلاین است و شما میتوانید برای ریال به ریال پولی که هزینه میکنید، اطلاعات و نتیجه به دست بیاورید.

در این دوره ۱۱ هفتهای، دانش آموزان با اصول استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال آشنا میشوند. صاحبان مشاغل و یا به طور کلی هر کسی که به نوعی با کسبوکار در تعامل است، ضمن دانستن مفاهیم بازاریابی باید قادر باشد استراتژهای آن را برای پیشبرد اهدافش به کار بگیرد. ما تلاش کردیم در این مطلب شرح دهیم دیجیتال مارکتینگ چیست ، دیجیتال مارکتر کیست و مفهوم دیجیتال مارکتینگ به طور کلی چه عناصری را شامل میشود. اهدافِ مرحله به مرحله و اولویتبندی شده بر اساس اهداف کلی کسب و کار شما تعیین میشوند. در یک استارتاپ یا کسب و کاری کوچک ممکن است یک دیجیتال مارکتر همه مسئولیت­های بازاریابی دیجیتال را برعهده بگیرد؛ اما در سازمان­های بزرگتر به مرور برای هریک از کانال­ها و تاکتیک­ها متخصصینی خاص به وجود می­آید.

یکی از روشهای بسیار موثر در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی ایمیلی است. با آنالیز رفتار مشتریان از طریق بررسی جستوجوی آنها در اینترنت، میتوان علاوه بر درک نیاز آنها، با تمرکز روی نیازهای اصلی ایشان به بهترین شکل برطرف کردن آنها را ممکن کرد. چیزی که وبسایت شما به آن نیاز دارد تا بتواند برند خود را در آن معرفی کند. مطابق نیاز ما تهیه و منتشر شده باشد. به عبارت دیگر پیام مانند ویروس در بازه زمانی کوتاهی به وسیله مردم منتشر میشود. به عبارت دیگر ، می توانید انتخاب کنید که بر روی پست های فید، Reels، Stories ، Live یا IGTV تمرکز کنید.

مثلا با استفاده از بخش آنالیز اینستاگرام یا insight میتوان اطلاعات مفیدی از مخاطبین و عملکرد محتوا به دست آورد یا از گوگل آنالیتیکس برای آنالیز وبسایت استفاده کرد. این روش تفاوت زیادی با روشهای سنتی مثل مانند چاپ تراکت، بیلبورد و تلویزیون دارد و عمدتا مبتنی بر داده است.

کسب و کارها در سالهای قبل حدودا ۱۵-۲۰ پیش از روشهای سنتی برای بازاریابی و تبلیغات استفاده میکردند. اما کمپینها تاکتیکهای خاصی هستند که برای دستیابی به اهداف خرد و کوتاه مدت در استراتژی بازاریابی دیجیتال استفاده میشوند. دقت کنید که استراتژی بازاریابی دیجیتال با کمپین بازاریابی دیجیتال متفاوت است. استراتژی محتوا به بازاریابی محتوا جهت میدهد و بایدها و نبایدهای عملکرد آن را مشخص میکند.

در نوع آنلاین، ارتباط با مخاطب با استفاده از اینترنت و به کمک انواع ابزارهای دیجیتال صورت میگیرد که فرایند جذب، فروش و وفادارسازی مشتری را بسیار آسانتر میکند. در واقع بازاریابی اینترنتی جز کوچکتری از دیجیتال مارکتینگ است، که با وجود اینکه کوچکتر است، به دلیل حجم بسیار زیاد استفاده از آن و رایج بودن آن در فعالیتهای بازاریابی در دنیای امروز گاهاً منظور افراد از دیجیتال مارکتینگ همان اینترنت مارکتینگ است. این موضوع موجب به وجود آمدن بازاریابی دیجیتال شده است و روزبهروز در حال گسترش است. هیچ هزینه اولیهای وجود ندارد زیرا شما فقط پورسانت را پرداخت میکنید.

در دنیای امروز این موضوع به این معنی است که شما باید در جایی که مخاطبان زمان زیادی در آن صرف میکنند (یعنی اینترنت) به سراغ آنها بروید. کسبوکارها میتوانند با ارائه یک تجربه مشتری همه کاناله در طول سفر کاربر، از “آگاهی از برند” تا “مراحل پس از خرید”، مخاطبان خود را در مراحل مختلف درگیر کنند.

در ادامه مراحل عملی دیجیتال مارکتینگ آنلاین دستهبندی و شرح داده میشود. بر خلاف بیشتر فعالیت های بازاریابی آفلاین، دیجیتال مارکتینگ به بازاریابان کمک می کند که نتایج درست و به هنگامی را ببینند. سئو مجموعه فعالیتهایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میشود تا جایگاه بهتری در نتایج جست و جوی گوگل کسب کرده و بازدید کننده بیشتری را به سایت جذب کند. پس از آن وبسایت یا هر نوع بستر دیگری که برای انتشار محتوا در نظر گرفته شده باید در صفحات اول نتایج جستجوی گوگل قرار داشته باشد (سئو).